Code Oranje wél aan de slag met erfenis Hans van Mierlo

richard de mosLeestijd: 2 minuten -
Richard de Mos met campagnefilm in voetsporen van Van Mierlo
 
“We waren ongerust. Over de politieke situatie in ons land, over de verwarring en de ondoorzichtigheid, over de tanende invloed van de kiezers.” Deze woorden uit de iconische verkiezingsspot van Hans van Mierlo uit 1967, zullen vanavond opnieuw op de landelijke televisie klinken in de campagnefilm van Code Oranje. De vernieuwingsbeweging van Richard de Mos, wil hiermee een duidelijk statement maken. “We zijn 55 jaar verder en D66 heeft de erfenis van Van Mierlo volledig verkwanseld, dat kan en moet anders.”
 
De bijna drie minuten durende campagnefilm, begint met zwartwit-beelden van een wandelende De Mos. Niet langs de Amsterdamse grachten, zoals Van Mierlo destijds, maar van de Haagse binnenstad richting het Binnenhof. Terwijl de beelden langzaam overgaan in kleur legt De Mos uit hoe hij het “gebrekkige vertrouwen in de politiek wil herstellen” en de problemen en zorgen van de mensen in het land wél serieus te nemen. Zo wil Code Oranje meer inspraak voor burgers en pleit daarbij ondermeer voor het bindend referendum, de gekozen burgemeester, burgertoppen, burgerjury’s en burgerbegrotingen. “Wij willen burgers niet eens in de vier jaar om hun mening vragen, maar hen stelselmatig betrekken bij de besluitvormingsprocessen die hen raken”, aldus De Mos. Code Oranje ziet graag bindende referenda voor al dan niet een immigratiequotum en al dan niet een Nexit. “De burger mag fors betalen voor deze dossiers. Het is als volksvertegenwoordiging dan niet meer dan logisch om hen te vragen of de politiek het goede doet en de burgerbelangen dient”, zegt De Mos.
 
Deel als eerste dit bericht!

 

Grootte lettertype
Verander contrast