Code Oranje roept grote supermarktketens op om de helpende hand te bieden bij noodlijdende dierentuinen.
Naast mensen, bedrijven en cultuurinstellingen, lijden Dierentuinen in Nederland zwaar onder de coronacrisis. Er kwamen in 2020 honderdduizenden bezoekers minder over de vloer dan begroot, wat heeft geleid tot miljoenen aan omzetverlies. De precaire situatie van de dierentuinen, zoals bij Blijdorp en Artis, zou kunnen leiden tot het wegdoen van dieren om het hoofd boven water te houden of erger, het horrorscenario van sluiting.
“Heel anders is de situatie bij de grote supermarktketens, waar door de coronacrisis juist miljarden aan omzetgroei waar te nemen valt. Alleen Jumbo kende al een omzetgroei van 1,25 miljard euro. Daarom vraag ik: Hallo Jumbo en andere supermarktgiganten, willen jullie de Nederlandse dierentuinen in de benen helpen houden”, stelt Code Oranje lijsttrekker Richard de Mos, die onder meer denkt aan het sturen van niet verkocht voedsel richting de dierentuinen. En aan acties met kaartjes voor dierentuinen bij het doen van de boodschappen. Zo kan er voor na de lockdown een bezoekersstroom richting Nederlandse zoo’s op gang gebracht worden.
Steun raadsleden
De Mos krijgt steun van zijn Code Oranje partijgenoten Tanya Hoogwerf (raadslid Leefbaar Rotterdam, inzake Blijdorp) en Wil van Soest (raadslid Partij van de Ouderen Amsterdam, inzake Artis). “Het is van cruciaal belang dat dierentuinen, zoals Blijdorp en Artis behouden blijven. Zij hebben door educatie, natuurbescherming en onderzoek een onmisbare rol”, aldus Hoogwerf en Van Soest.
Artis Blijdorp Code Oranje diekstra Dierentuin Dierentuinen Richard de Mos rotterdam Tanya Hoogwerf wil van soest