Door Richard de Mos & Ranco Bogaard
Een meerderheid in de Tweede Kamer zorgt ervoor dat de Westerscheldetunnel, een autotunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland, een toltunnel blijft. In plaats van het schrappen van tol, als onderdeel van het compensatiepakket voor Zeeland voor het mislopen van de marinierskazerne, moeten de Zeeuws-Vlamingen keiharde euro’s blijven aftikken. Met als resultaat: Een tweedeling van de provincie.
Een student die niet elk weekend meer huiswaarts keert naar Zeeuws-Vlaanderen, het landje apart, omdat hij de tolkosten niet kan betalen. Families en vrienden die elkaar niet of minder zien door de prijs van de tol.
Sociale contacten lijden onder deze omstandigheden. Eenzaamheid komt minder voor op het platteland, maar niet in Zeeuws-Vlaanderen. Ook hier geldt het landje apart. Naast het sociale aspect is de tol een grote barrière voor de welvaart van Zeeland en dan vooral in Zeeuws-Vlaanderen. Vele bedrijven en overheidsdiensten zijn al vertrokken en als Zeeuws-Vlaming moet je steeds vaker naar “de overkant”. Zo hoorden wij het relaas van een startende ondernemer, die zich bij de Kamer van Koophandel in Middelburg moest laten inschrijven. Een formaliteit, 10 minuutjes werk. De ondernemer was uiteindelijk twee uur onderweg en was, naast brandstofkosten, ook nog eens 10 euro armer vanwege de tunnel.
Deze welvaartsbarrière is meer dan ooit duidelijk geworden tijdens de periode dat de grens met onze zuiderburen gesloten was. Geen Belgische dagtoerist te vinden, maar ook geen Nederlandse. Mensen van “de overkant” maken niet de rit naar Zeeuws-Vlaanderen. Waar er files stonden op de A58 richting de overvolle Zeeuwse kust, was er in Zeeuws-Vlaanderen niets van deze drukte te merken. Het is dus niet zonder reden dat veel inwoners van Zeeland hopen dat de tolheffing zal verdwijnen.
De Stichting Tunnel Tolvrij, die al sinds 2016 strijdt voor afschaffing, overhandigde voor het zomerreces 30.000 handtekeningen van Zeeuwen aan de Tweede Kamer. Helaas was de klip en klare boodschap ‘Zeeland Tolvrij’ aan dovemansoren besteed. Daar waar de geldsluizen richting Europa wijd open staan, lijken die naar Zeeland potdicht. Onbegrijpelijk, want een kind kan zien dat de verwachting dat de Westerscheldetunnel Zeeuws-Vlaanderen zou verbinden met de rest van Nederland, een utopie is gebleken. Het tegendeel is juist waar. De toltunnel zorgt voor een tweedeling van Zeeland. Om in of uit Zeeuws-Vlaanderen te komen ben je altijd geld kwijt aan tolkosten, er is namelijk geen gratis alternatief. Op het vasteland van Nederland heb je dergelijke situaties nergens.
Gelijkheid? Wij vinden van niet. En daarom zullen wij de politiek blijven aanspreken en zullen we, hopelijk in samenwerking met de Zeeuwen, kijken naar nieuwe mogelijkheden om een einde te maken aan deze vorm van ongelijke behandeling ten opzichte van de rest van Nederland. Want zolang er in Zeeuws-Vlaanderen tol betaald moet worden bij de Westerscheldetunnel, is het een vergeten land, een landje apart.
Richard de Mos is lijsttrekker voor Code Oranje (Klik hier voor zijn persoonlijke pagina).
Ranco Bogaard is fractievoorzitter Nieuw Gemeentebelang Sluis.