Op weg naar nieuwe democratie...

Campagne begint vandaag

Leestijd: 2 minuten -

 

De campagne van Code Oranje Noord-Brabant begint vandaag. Een Brabander die zich genegeerd voelt door de lokale overheid, gaat als eerste zijn relaas delen op de Code Oranje-website ‘Meldpunt Ontstemd’.

Op die website gaan Brabanders hun ervaringen delen met de overheid. En dan vooral: over de keren dat die overheid vergat belanghebbende inwoners naar hun mening te vragen. Of als er met die mening niks werd gedaan. Code Oranje zet zich in voor vergaande invloed, zeggenschap en verantwoordelijkheid van Brabanders bij het oplossen van maatschappelijke en politieke vraagstukken. En dus willen we dat gemeenten, waterschappen en Provincie op zijn minst burgers de kans geven om invloed uit te oefenen. Ook willen we dat die overheden laten weten wat ze met die inbreng hebben gedaan.

Leo Peters uit Tilburg (foto) wil invloed uitoefenen. Hij heeft een mening over een gepland bedrijventerrein en stelt vast dat de gemeente niet op zijn inbreng zit te wachten. Vandaag gaat hij zijn beklag doen. Hij gaat als eerste op de splinternieuwe website ‘Meldpunt Ontstemd’ zijn kritiek melden. Code Oranje gebruikt zijn en andere meldingen om inzicht te krijgen in de omgang van Brabantse overheden met inwoners.

We hebben geen cent te makken.

Met deze lancering en eerste melding gaat de campagne van Code Oranje Noord-Brabant officieel van start. De rest van de campagne zal behoorlijk bescheiden zijn. We moeten het hebben van journalistieke aandacht, sociale media, verkiezingsdebatten en optredens in gratis ter beschikking gestelde zaaltjes. Want Code Oranje Noord-Brabant heeft geen cent te makken.